Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Možnosti fyzioterapie u dětí po operaci nosních mandlí
VAŠKOVÁ, Zuzana
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou hypertrofované nosní mandle, nazývané adenoidní vegetací. Jedná se o velmi častý stav u dětí, který je řešen chirurgickým odstraněním, adenotomií. Zvětšená nosní mandle často způsobuje obstrukci nosních průduchů, které vede k dýchání ústy. Při tomto nesprávném způsobu dýchání dochází ke změnám v orofaciální oblasti, k oslabení respiračních svalů a vzniku vadného držení těla. Teoretická část se zabývá správnou mechanikou dýchání, symptomy a léčbou adenoidní vegetace a jejím vlivem na posturální a respirační systém u dětí. Popsat příznaky a vliv adenoidní vegetace na posturální a respirační systém byl prví cíl této práce. Druhým cílem bylo zmapování možností fyzioterapie. Po adenotomii často nedochází k spontánní obnově dýchání nosem. Vadný stereotyp je potřeba upravit a zároveň korigovat defekty vadného držení těla. Praktická část obsahuje popis metodiky a průběhu výzkumu. Výzkum byl proveden kvalitativní formou a je tvořen dvěma kazuistikami dětí, které podstoupily adenotomii. Probandům byla odebrána anamnéza a byl proveden vstupní kineziologický rozbor. Následovala individuální respirační a posturální terapie. Na konci terapie byl proveden výstupní kineziologický rozbor. V závěru praktické části byly vstupní a výstupní rozbory porovnány. Z výzkumu vyplývá, že po terapii došlo ke zlepšení posturální stabilizace a mechaniky dýchání. Tato bakalářská práce může být zdrojem užitečných informací pro odbornou veřejnost nebo rodiče dětí po adenotomii.
Kompenzační cvičení u sportovních gymnastek
MAREČKOVÁ, Markéta
Tato bakalářská práce pojednává o kompenzačním cvičení u sportovních gymnastek. Práce je zaměřena na svalové dysbalance a vadné držení těla u mladších sportovních gymnastek a na výskyty úrazů sledovaných dívek. Hlavním cílem této práce je vytvoření návrhu kompenzačního cvičení, které by mělo zlepšit celkové držení těla a omezit vznik svalových dysbalancí. Dalším cílem je zmapovat přetěžované, bolestivé a oslabené oblasti u sportovních gymnastek a posledním cílem je zmapovat úrazy pohybového aparátu při trénování sportovní gymnastiky sledovaných dívek. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je stručně popsána gymnastika, její rozdělení a historie. Následně jsou uvedeny obecné informace o sportovní gymnastice. Další kapitoly popisují svalové dysbalance, vadné držení těla, hluboký stabilizační systém, posturální stabilitu u sportovních gymnastek, úrazy ve sportovní gymnastice a hypermobilitu. Následující kapitola je věnována kompenzačnímu cvičení, kde jsou uvedeny jeho zásady a cíle a dále jsou popsány jeho jednotlivé části. Praktická část obsahuje metodiku, která byla vypracována formou kvalitativního výzkumu, ze kterého byly získané údaje zpracovány do jednotlivých kazuistik. Výzkumu se zúčastnilo 5 sportovních gymnastek z oddílu TJ Merkur v Českých Budějovicích. Data byla získána polostrukturovaným rozhovorem v rámci anamnézy a kineziologickým vyšetřením včetně vyšetření na posturografu a podoskopu. Následně byla navržena a vypracována jednotka kompenzačního cvičení, což vytvořilo námět na brožuru pro autoterapii, která byla následně zpracována. Po přibližně 4 měsících bylo provedeno výstupní vyšetření, které je součástí výsledků. Práce může být využita v klinické praxi fyzioterapeutů jako inspirace pro práci se sportovci mladšího školního věku.
Vadné držení těla u dětí školního věku a možnosti jeho fyzioterapeutického ovlivnění
NOVOTNÁ, Dominika
Bakalářská práce se zabývá vadným držením těla u dětí školního věku a možnostmi jeho fyzioterapeutického ovlivnění. Vadné držení těla se stává stále více aktuálním a dětí s vadným držením těla stále přibývá. Jednou z nejčastějších příčin je nevhodný životní styl dnešních dětí, kdy děti většinu dne prosedí ve škole a následně doma u počítače nebo televize. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá anatomií pohybového systému, a to přesněji páteří, pánví a nohou. Další kapitola popisuje správné a vadné držení těla, jakým způsobem se může vadné držení těla vyšetřovat a faktory ovlivňující vadné držení. Poslední kapitola teoretické části obsahuje charakteristiku školního věku. Hlavním cílem bakalářské práce je návrh vlastní cvičební jednotky pro děti školního věku s vadným držením těla, která je následně využita pro cvičení se 3 probandy s vadným držením těla. Tato cvičební jednotka byla zpracována do edukační brožury a přiložena k bakalářské práci. Dílčím cílem práce je analýza nejčastějších příčin vzniku vadného držení těla u dětí a dalším dílčím cílem je návrh prevence proti tomuto problému. Praktická část byla prováděna formou kvalitativního výzkumu. Výzkum zahrnuje 3 probandky školního věku se kterými probíhala terapie podle mnou navržené cvičební jednotky. Praktická část obsahuje anamnézu, vstupní kineziologický rozbor a popisy jednotlivých terapií. Terapie probíhaly od začátku února 2020 do půlky dubna 2020, kdy každý týden probíhala společná terapie a zbytek týdne měly probandky cvičit v domácím prostředí podle cvičební brožury a cviků, které se naučily na terapii. U všech pacientů došlo ke zlepšení, takže z výzkumu vyplývá, že terapie u dětí s vadným držením těla je přínosná, ale probandi musí pokračovat v naučeném cvičení i nadále, aby došlo k výraznějšímu zlepšení držení těla. Práce může být využita jako edukační materiál pro děti a rodiče, nebo v klinické praxi fyzioterapeutů.
Posturální odchylky a jejich kompenzace u nevidomých cyklistů
Nedvěd, Jonáš ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Knappová, Věra (oponent)
Název: Posturální odchylky a jejich kompenzace u nevidomých cyklistů Cíl práce: Cílem této diplomové práce je vytvoření kompenzačního pohybového programu pro zrakově indisponovanou klientku. Kompenzační pohybový program se zabývá pozitivním ovlivněním vadného držení těla a zmírněním bolestivosti vybraných svalových partií, a to zejména v okolí krční, hrudní a bederní páteře Metoda: Metodou výzkumu je kvalitativní zkoumání formou pretestu a posttestu. Práce je pojata jako kazuistika 31leté klientky se získaným postižením. V rámci kompenzačního pohybového programu bylo zvoleno cvičení ve fitness, kde bylo aplikováno uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení. Dále byla praktikována hipoterapie pro zlepšení stability jednotlivých částí těla a zlepšení celkového držení těla. Pro ověření efektu programu byly použity testovací metody pro vadné držení těla dle Jaroše a Lomíčka, Matthiase a testu dle Jandy. Pro hipoterapii byl zvolen motorický test HHT. Výsledky: Kompenzační pohybový program pozitivně ovlivnil posturu klientky už po 3 měsících cvičení. Nedílnou součástí hipoterapie bylo i ovlivnění duševního stavu klientky, které může dodat motivaci do dalších cvičení. Klíčová slova: kompenzační cvičení, hipoterapie, vadné držení těla, nevidomý, zrakově hendikepovaný, postura
Indikace termoplastických vložek u dětí mladšího školního věku
JIRÁŇOVÁ, Barbora
V mé bakalářské práci se zabývám indikacemi termoplastických vložek u dětí mladšího školního věku. V teoretické části popisuji kineziologii a nejčastější vady nohy, chůzi, správné držení těla a jeho možné odchylky, vhodnou obuv pro děti a termoplastické vložky Formthotics. Praktickou část práce tvoří kvalitativní výzkum, který proběhl na základě vstupního a výstupního vyšetření. Do výzkumu bylo celkem zahrnuto deset probandů (6 chlapců a 4 dívky mladších 12 let). Při vstupním vyšetření probíhala současně individuální úprava vložek, výstupní vyšetření proběhlo po třech měsících užívání. Cílem práce bylo zmapovat nejčastější indikace individuálně upravených prefabrikovaných vložek u dětí mladšího školního věku a vyhodnotit změnu postury na základě porovnání vstupního a výstupního vyšetření po třech měsících užívání vložek. Mezi nejčastější indikace patřila flexibilně plochá noha a vadné držení těla. V současnosti stoupá prevalence vadného držení těla u dětí i dospělých. Je mnoho faktorů, které mohou VDT způsobit, jako častý důvod vzniku VDT se udává úbytek všestranného pohybu a neideální psychomotorický vývoj. Z pohledu fyzioterapie by bylo nejvhodnější ovlivnit VDT a plochonoží pomocí cílených cviků, avšak děti v tomto věku je obtížné ke cvičení motivovat. Jednou z možných pomůcek k nápravě mohou být právě individuální měkké vložky. U většiny probandů došlo po tříměsíčním užívání vložek ke zlepšení postavení osy hlezenních a kolenních kloubů a stereotypu chůze, některým probandům se zmírnilo plochonoží a předsunuté držení těla. Nicméně k posílení oslabených svalových skupin by bylo třeba aktivního cvičení. Proto jsem vytvořila edukační materiál, který obsahuje několik cviků k doplnění terapie. Práci mohou využít rodiče dětí s VDT či plochonožím a studenti fyzioterapie.
Vliv rehabilitační hipoterapie na vadné držení těla u dětí staršího školního věku
KOKEŠOVÁ, Michaela
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem rehabilitační hipoterapie na vadné držení těla u dětí staršího školního věku. Příčiny vzniku onemocnění pohybového aparátu je třeba hledat již v dětství, kdy se vlivem nesprávného zatížení pohybového aparátu rozvíjí svalová nerovnováha, která vede k vadnému držení těla (VDT). V posledních letech se hovoří o enormním nárůstu VDT u dětí, tento nárůst je spojován se změnou životního stylu, s nárůstem obezity, s velkou mírou pohybové chudosti a jednostranností moderního způsobu života. Hiporehabilitace je metoda fyzioterapie využívající přirozený pohyb koně v kroku jako stimulační a rehabilitační prvek. Dosažením pohybové souhry klienta s koněm dochází k aktivaci nepatologických pohybových programů. Uvažuje se o možném příznivém vlivu na změnu VDT u dětí před ukončením růstu, v důsledku čehož by bylo možné se vyvarovat potencionálnímu vzniku skoliotického držení v dospívání až dospělosti. Tato bakalářská práce má jednu výzkumnou otázku a stanovené dva cíle. Cílem práce je zmapovat vliv hiporehabilitace na zlepšení držení těla dětí staršího školního věku a vypracovat konkrétní terapeutický postup hiporehabilitace u sledovaných probandů. Výzkumná otázka se zaobírá, zda a jaké změny nastaly po hipoterapii u sledovaných probandů. Teoretická část se skládá ze dvou částí, v první se věnuji problematice vadného držení těla. Zde je nastíněný vznik VDT. V další části je vymezení pojmů VDT , ideální držení těla (IDT), postura a hluboký stabilizační systém (HSSp). V neposlední řadě se věnuji diagnostice VDT a to nejpoužívanějšími metodami jako je například test držení těla podle Matthiase. V poslední části se věnuji příčinám VDT a prevenci. V druhé části se věnuji hiporehabilitaci jako takové, jsou zde vymezeny pojmy hiporehabilitace a hipoterapie. Dále se zabývám stručnou historií. V další kapitole je popsáno praktické provedení hipoterapie, kde představím hipoterapeutický tým, pomůcky a nastíním důležitost výběru vhodného koně k dané terapii. Mezi další kapitoly patří mechanika pohybu koně se shrnutím všech chodů koně. V poslední kapitole představím základní polohy používané v hipoterapii. V praktické části bakalářské práce bylo použito kvalitativního výzkumu a to v podobě zpracování kompletních kazuistik dvou probandů navštěvujících O. S. Krapet Dynín. Pro získání všech potřebných dat byl proveden kineziologický rozbor a odebrána anamnéza. Rozhovory byly prováděné s rodiči probandů a to proto, že respondenti nedosáhli plnoletosti a mohlo by dojít ke zkreslení informací. Dále u obou probandů bylo provedeno statické vyšetření aspekcí zepředu, zezadu a z boku. Jako další vyšetření byly prováděny Trendelenburg-Duchennova zkouška, Thomayerova zkouška, test dle Matthiase, postojový standard dle Kleina a Thomase a vyšetření chůze. Z výše uvedeného vyplývá, že u sledovaných probandů byly pozorovány pozitivní účinky rehabilitační hipoterapie. Oba v terapii nadále pokračují a chválí si pozitivní účinky dosažené během terapie. Tato bakalářská práce může být využita jako edukační a informační materiál pro studenty fyzioterapie a jako podklad pro další výzkum. Účelem této práce je zvednout povědomí o dané problematice jak u laické tak odborné veřejnosti.
Hodnocení motorické výkonnosti a držení těla u dětí mladšího školního věku
Pinkasová, Lenka ; Bunc, Václav (vedoucí práce) ; Hošková, Blanka (oponent)
Název: Hodnocení motorické výkonnosti a držení těla u dětí mladšího školního věku Cíle: Cílem práce je zhodnotit motorickou výkonnost, držení těla a základní informace týkající se pohybové aktivity dětí mladšího školního věku a zjistit, zda existují vzájemné souvislosti mezi těmito znaky. Hypotézy: 1. Objem pohybového zatížení dětí mladšího školního věku ovlivňuje jejich motorickou výkonnost i držení těla. 2. Motorická výkonnost hodnocená modifikovaným UNIFITTESTem má signifikantní souvislost s držením těla u dětí mladšího školního věku. Metody: Pro zjištění úrovně motorické výkonnosti dětí jsem použila modifikaci UNIFITTESTu (Měkota et al. 2002), zároveň jsem u dětí hodnotila i základní somatické parametry. Držení těla dětí jsem hodnotila testy dle Mathiase (Hošková a Matoušová 2007), Jaroše a Lomníčka (Hošková a Matoušová 2007) a Adamsovým testem (Haladová a Nechvátalová 2005). Pro doplnění informací o četnosti sportovních aktivit dětí a jejich životního stylu jsem sestavila krátkou anketu. Výzkumný soubor tvoří 19 chlapců a 11 dívek v průměrném věku 9 let (8- 11 let k 1. 1. 2018), průměrné tělesné výšky 1,4 m (σ=8,2 cm) a průměrné tělesné hmotnosti 36,5 kg (σ=9,1 kg). Výsledky: U dvou třetin dětí jsem zjistila pravidelnou fyzickou aktivitu s každodenní četností. Tento fakt jsem porovnávala s...
Možnosti fyzioterapie při vertebrogenních potížích spojených s bolestmi hlavy u dětí do 15 let
PROCHÁZKOVÁ, Nikol
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi fyzioterapie u dětí do 15 let, které trpí bolestmi hlavy spojenými s vertebrogenními problémy. V dnešní době, kdy děti sedí u počítačů a mobilních telefonů, často dochází k vadnému držení těla, které může bolest hlavy způsobovat. Nesprávným sedem dochází k ochabování trupového svalstva, předsunu hlavy a přetěžování svalových skupin v oblasti šíje. Cílem této práce bylo zmapovat problematiku vertebrogenních potíží spojených s bolestmi hlavy a navrhnout konktétní možnosti fyzioterapie pro zlepšení celkového držení těla. Práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoterické části je popsána anatomie páteře, spojení krční páteře a hlavy a příčiny vzniku bolestí hlavy. Část je věnována také možnostem fyzioterapie, které lze využít při terapii bolesti hlavy a vertebrogenních potíží.Praktická část byla zpracována formou kvalitativního výzkumu, obsahuje cíle práce, metodiku a výsledky výzkumu. Probandy byly tři děti ve věku 9 až 15 let, dva chlapci a jedna dívka. Terapie probíhala každý týden po dobu dvou měsíců. Na základě zpracování vstupního kineziologického vyšetření byl každému probandovi navržen krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán a sestavena cvičební jednotka. Na závěr terapií bylo provedeno výstupní kineziologické vyšetření, porovnání výsledků a zhodnocení terapie probandy. Práce je doplněna fotodokumentací probandů při vstupním a výstupním vyšetření a ukázkou cviků.U všech probandů došlo k zmírnění bolesti hlavy, aktivaci správného dechového stereotypu a celkovému zlepšení držení těla.
Zjištění nejčastějších funkčních poruch pohybového systému dětí mladšího školního věku, konkrétně v 5. třídách na základních školách v okrese Tábor
POPOVIČOVÁ, Žaneta
Tato diplomová práce se zabývá problematikou výskytu nejčastějších funkčních poruch pohybového aparátu u dětí v 5. třídách na základních školách v okrese Tábor. Výzkum byl proveden celkem na dvaceti dvou základních školách. Celkem bylo sledováno a hodnoceno 786 dětí z 36 pátých tříd v táborském okresu. Úkolem práce bylo zpracování literární rešerše na základě studia odborné české i cizojazyčné literatury. Dále pak získání souhlasu ředitelů škol a rodičů žáků s provedením výzkumu. V rámci našeho výzkumného šetření byla použita metoda testování standardizovanými testy pro vyšetření držení těla, dle Matthiase a Jaroše a Lomíčka. Součástí výzkumu bylo i měření váhy a výšky žáků a následný výpočet indexu BMI. Získaná data byla zpracována do tabulek a četnost poruch byla vyhodnocena v grafech. Celkové výsledky ukázaly rozdílné hodnoty hodnocení držení těla. Dle metody Jaroše a Lomíčka mělo dokonalé držení těla 19,24% dětí, dobré 72 %, vadné necelých 8 % a velmi špatné držení se objevilo u 1,52% vyšetřovaných. Matthiasův test ukázal u téměř 70 % dobré držení těla, u 29% žáků držení těla vadné a u 1% vadné držení těla s fixovanou odchylkou. Mezi nejčastější funkční poruchy tohoto výzkumného souboru patří především zvětšená bederní lordóza. Tímto výzkumem došlo k potvrzení důležitosti každodenní pohybové aktivity dětí a kompenzačního cvičení v boji proti funkčním poruchám.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.